راهنمای گرفتن تاییدیه وزارت علوم و بهداشت برای ترجمه رسمی مدارک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا


(الف) در فرایند ترجمه رسمی، پیش نیاز تایید ترجمه مدارک دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم توسط وزارت خارجه گرفتن تاییدیه وزارت علوم است (مدارک دانشگاه آزاد نیاز به تاییدیه وزارت علوم ندارند و تنها با تایید سازمان مرکزی دانشگاه آزاد قابل ترجمه و تایید هستند. مدارک دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های زیر نظر وزارت آموزش و پرورش نیاز به تایید وزارت آموزش و پرورش دارند، اگرچه در حال حاضر وزارت علوم آن مدارک را نیز تایید می‌کند. مدارک دانشگاه پیام نور نیز باید به تایید وزارت علوم برسند. مدارک دانشگاه‌های زیر نظر وزارت بهداشت نیز نیاز به تایید وزارتخانه متبوع خود را دارند). برای گرفتن تاییدیه وزارت علوم باید به صورت زیر عمل کرد:


اطلاعیه جدید: به این وسیله به اطلاع متقاضیان محترم می‌رساند که از روز شنبه مورخ 24/01/98 افرادی که از طریق سامانه سجاد (portal.saorg.ir) جهت تایید مدارک خود برای ترجمه اقدام نموده‌اند و موفق به دریافت کد صحت شده‌اند، نیازی به مراجعه حضوری و دریافت مهر و امضای اداره کل دانشجویان داخل جهت ترجمه ندارند. لذا این افراد می‌توانند با در دست داشتن اصل مدارک و کد صحت صادر شده در سامانه، نسبت به ترجمه از طریق دفاتر دارالترجمه رسمی و دریافت تاییدیه دادگستری و وزارت امور خارجه اقدام نمایند. 


متقاضیان باید ابتدا به آدرس مندرج در اینجا که آدرس جدید سامانه تایید مدارک وزارت علوم است بروند و با توجه به راهنمایی‌های انجام‌شده روی وبسایت مراحل را تا دریافت کد صحت ادامه دهند. دقت شود که هنگام آپلود مدارک باید اسکن پشت و روی دانشنامه‌ها آپلود شود (حتی اگر خالی باشد). در این فرایند باید اسکن ریزنمرات مقاطع مربوطه هم آپلود شود تا برای آنها نیز کد صحت صادر گردد. پس از دریافت کدهای صحت برای دانشنامه و ریزنمرات متقاضیان می‌توانند آنها را پرینت گرفته و به همراه مدارک برای ترجمه به دارالترجمه مراجعه نمایند.

آدرس امور دانشجویان داخل: تهران، خیابان فردوسی، خیابان شهید موسوی، جنب هتل اسکان، امور فارغ التحصیلان


(ب) برای گرفتن تاییدیه وزارت بهداشت باید اصل مدارک تحصیلی و ریزنمرات را به همراه «مجوز تحویل مدارک تحصیلی» به وزارت بهداشت برد. باید توجه داشت که بدون تایید مدارک مقاطع پایین (مثلا کارشناسی) تایید مدارک مقاطع بالا (مثلا دکترا) امکان پذیر نیست. در صورت درخواست متقاضی، نماینده دارالترجمه رسمی سنه نیز می‌تواند در قبال دریافت هزینه با دریافت مدارک فوق نسبت به گرفتن تاییدیه وزارت بهداشت اقدام کند.

آدرس: تهران، شهرک غرب، فاز ۵، خیابان سیمای ایران، جنب دبیرستان پسرانه ابوریحان، ساختمان وزارت بهداشت